24-25 juni 2015 Kanchanaburi

25 juni 2015 - Amphoe Mueang Kanchanaburi, Thailand

Op 24 juni staan we vroeg op, alles moet weer in de backpacks; we hebben twee backpacks, eentje van 45 liter en eentje van 65 liter. Verder een dagrugzak, schoudertas en een kleine reishandtas. En natuurlijk een buggy en een draagzak. Voor de meiden hebben we twee slaaptentjes, maar die passen in en op de rugzak. De meiden slapen gewoon door en onderwijl pakken wij de spullen in. Uiteindelijk moeten we ze nog wakker maken ook, anders hebben we niet meer genoeg tijd voor het ontbijt. Na het ontbijt staat de taxichauffeur al klaar. Alles gaat er precies in en dan gaan we op weg. We gaan eerst naar de floating market maar we vinden het erg toeristisch en duur, dus besluiten het niet te doen.

De taxichauffeur rijdt verder en gaat dan nog een andere parkeerplaats op. Net zo toeristisch wel minder duur. We twijfelen erg, maar willen straks ook niet in de auto zitten en denken; hadden we maar…. Dus besluiten we toch met de longtailboot naar de floating market te gaan. En het is dus wel heel erg toeristisch, maar het varen is op zich erg leuk! Het zijn voornamelijk toeristische spullen ipv groenten en fruit, wat jammer is.

Na ongeveer 1 uur gaan we verder met de taxi. Natuurlijk heeft de taxichauffeur al gevraagd om de brandstof te betalen en om zijn lunch te betalen (‘I have no money’). Wiets en ik spreken af dat we dat allemaal van zijn oorspronkelijke bedrag afhalen, want dat is ook al aan de hoge kant. Best vermoeiend zo’n taxirit, als je zelf nog last hebt van de jetlag en tollende ogen hebt en Vayen heeft geen autostoeltje, dus staat, valt, ligt of zit en doet allés behalve slapen. Silve slaapt ook niet, terwijl we wel hadden ingeschat dat ze allebei zouden gaan slapen, zeker na zo’n boottochtje. Blijkbaar vonden zij het ook niet zo interessant en vermoeiend, verwende reizigers ;-)

Nu hadden we ons dit keer wel goed voorbereid door een screenshot te maken van de boeking, en dus ook het adres van het hotel… wil deze taxichauffeur een telefoonnummer…. Tsja, dat hebben we niet. Uiteindelijk kan Wietse hem met de GPS op de telefoon de weg wijzen naar Thai Garden inn, ons volgende plekje! De taxichauffeur geeft ook geen kik op het bedrag wat we nog over hebben voor hem, dus waarschijnlijk hebben we alsnog veel te veel betaald.

We worden meteen hartelijk ontvangen en hebben een leuke bungalow aan de tuin met zwembad. We geven onze spullen een plekje en besluiten ons op te splitsen. We zijn alle vier moe en Silve wil graag zwemmen. Vayen moet echt even slapen, dus Wiets neemt haar mee in de draagzak om even boodschapjes te doen bij de SevenEleven. Kleine supermarktjes die overal zitten, hier op een kwartier loopafstand. Silv en ik maken het zwembad onveilig! Samen springen, tegelijk, tegenover elkaar, naast elkaar onder luid geroep; ‘1,2,3…. Lets go!’

Als we eindelijk genoeg hebben van het zwemmen besluiten we te douchen en daarna lekker hier te lunchen. Wiets neemt groene curry en ik ga voor fried rice & vegetables. De meiden krijgen steamed rice en indian bread. Wauw wat is het lekker! De rijst gaat echt overal heen, gelukkig ook in Vayen haar mond. Best fijn om niet zelf de hele rijstzooi op te hoeven ruimen onder tafel, niets zo erg als sticky rice onder je schoenen. Silve zit super te eten en vindt mijn gerecht ook erg lekker.

Na het eten mochten de meiden natuurlijk een lekker ijsje, en dachten wij even te poolen, maar dat is toch lastig en te veel gevraagd na een taxirit en dus rollen we alle ballen weg en ga ik nog even zwemmen met de meiden. Best lastig met Vayen die zo het water in loopt en dan half verzuipt en Silv die elke minuut roept: ‘mama kijk eens, kijk eens wat ik kan….’ Maar heerlijk als ze samen in het water springen, dikke pret!

Daarna is het tijd voor een lekkere douche en dan voor een filmpje op de laptop. Alles is te veel voor de meiden, en ze zitten elkaar lekker in de weg. We besluiten de dag af te ronden met een bakje aanmaaknoodles en witte noodles voor de meiden. En dan.. lekker naar bed!

25 juni 2015             Fietsen in Kanchanaburi

Vanochtend heerlijk ontbeten en allemaal goed geslapen vannacht. Weer beide meiden wakker moeten maken, om te gaan ontbijten. Lekkere eitjes, cornflakes, watermeloen en toast. Lekker vertoeven hier, wel even wennen aan de vliegen. En ik natuurlijk helemaal lek gestoken door de muggen vannacht.

De meiden in hun element in hun roze en gele kinderstoel. En toen besloten we de roze fiets, waar ons oog gister op gevallen was, eens uit te proberen voor een fietstripje vandaag, naar de River Kwai Bridge en War cemetery en een tempel. Silve super blij, want die riep bij het opstaan al dat ze wilde fietsen op die fiets!

Wietse voorop, Vayen in de draagzak, eerst bij Wiets, later toch handiger bij mij en achterop Silve. Met z’n vieren op de fiets, dat trekt veel bekijks! Moet er ook echt heel grappig uit zien! Dus veel gezwaai en geroep onderweg.

We fietsen natuurlijk helemaal verkeerd, hihi. Ik moet de route doen, maar zie helemaal niks, blind vertrouwen op mijn kersverse echtgenoot, want ik zie alleen zijn rug. We fietsen eerst 45 minuten lekker verkeerd, maar wel over een erg mooie weg met mooi uitzicht!! De bananenbomen staan langs de weg, dus leuk om aan Silve en Vayen te vertellen en te laten zien. De trossen hangen er aan!
We komen langs koeien en die zien er heel anders uit dan thuis, bruin en met hangoren en heel mager. ’S Avonds vraagt Silve waarom de melk zo anders smaakt. Je ziet haar glunderen als we het hebben over de koeien die er hier anders uit zien en misschien dus ook wel andere dingen eten en dat de melk daarom anders smaakt. Haha zo leuk om het daar lekker over te hebben. We komen bij een school en alle kinderen spelen buiten in hun uniform. Silve vraagt waarom dat is en ik leg haar uit dat je dan niet kan zien of papa en mama veel of weinig centjes hebben en dat iedereen er dan in ieder geval hetzelfde uitziet. Ze wil er een foto van maken. Uiteindelijk komen we dankzij de GPS weer op de goede route en komen we via een mooie tempel en indrukwekkende oorlogsbegraafplaats bij de brug over de River Kwai. We lunchen bij een tentje langs de weg, echt leuk, tussen de Thai. Kippenpootjes, curry met rijst en witte mie voor de meiden, die de helft van papa zijn kip op eten. Laten we maar eens kijken wat onze buiken kunnen hebben. Het smaakt in ieder geval fantastisch.

Silve koopt een mooi zeepkunstwerkje in de vorm van een bloem. Ze is helemaal blij met haar zelf uitgekozen schat!!

We fietsen terug naar Thai Garden inn en zwemmen met z’n vieren. Als we alle mogelijke sprongen en variaties gehad hebben en Wietse heeft van Silve uitleg gehad over hoe je in het water moet springen gaan we even lekker douchen. Tenminste, dat denken we. Maar we hebben geen water. Later blijkt dat de tuinman iets heeft afgesloten en gelukkig is het daarna weer gemaakt. Ook dat vindt Silve interessant, want thuis grappen we vaak dat het water op is als je te lang douchet…. en nu…. nu was het ineens echt even op.
De meiden kijken een filmpje en daarna gaan we richting de night market. Op de tandem met z’n vier, fietslampjes mee en daar gaan we!

We starten bij een kraampje met de lekkere zoete aardappelballetjes, daarna zien we rijst-viskoekjes en die proberen we ook, dan zien we rijstewafels met een soort caramel erover, lekker voor de meiden en we halen nog een piepschuimbakje mie. Tot slot probeert Wiets nog een soort crepekoekje met room en iets anders wat we niet thuis kunnen brengen. Alles bij elkaar genomen was het in ieder geval een lekker diner, voor een totaalprijs van 82 baht; omgerekend €2,17 totaal, al lopend opgegeten. De meiden gaan voor witbrood met ondefinieerbare worst en minibanaantjes op de kamer. We fietsen terug en zijn blij met de fietslampjes die we mee hebben. Silve trots, want het fietsampje mag aan haar jurk vastgemaakt worden.

Daarna zijn we nog 2 uur met Vayen in touw, die niet wil slapen, omdat ze op de fiets om 17.45 in slaap gevallen was en nu dus energie over heeft. Sinds ik thuis ben is het mama voor en mama na. Echt best wel vreemd, alsof ze even wat in te halen heeft van de afgelopen 2 jaar. Wiets mag niets doen als het aan haar ligt, geen luier verschonen, geen pyama aantrekken, niet met haar zwemmen, niet naar bed brengen…. Eecht niet leuk, niet leuk voor Wiets, maar ook niet echt relaxt voor mij. Eens kijken hoe we dit dwingende dametje een beetje kunnen temmen de komende weken. Maar aan de andere kant… ze heeft groot gelijk, gewoon lekker bovenop mama springen, knuffelen en meetrekken aan de hand, lekker alle aandacht opeisen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marlies:
    27 juni 2015
    Ik zie jullie helemaal zitten op de fiets, geweldig! Nu al hele bijzondere ervaringen met z'n vier! En fijn ook dat jullie daar zo lekker kunnen eten. En 't komt vast snel goed met jullie jetlag. We kijken uit naar 't volgende verslag! Xx
  2. Desirée:
    28 juni 2015
    Leuk jullie avonturen te lezen! wens jullie een supertijd x desirée
  3. Mark:
    29 juni 2015
    Ha ha Zoetemelkies ;)

Lekker op een fietsje rond getoerd! ( pfff Hollanders ;) Stoer hoor en vooral van jou Elis.. Blind vertrouwen hihi. Hebben jullie wel gebeld als je een tempel of boeda beeld voor bij bent gefietst voor good luck :) Dat is een gewoonte daar.

Heerlijke foto's, vol genieten zo te zien.

Hou jullie Thai en maak dr nog een !!!TOP BANANA!!! tijd van in het Noorden.

Greetz, Mark en An.